Allmänna Villkor
Allmänna Villkor Konsument
Doowin och dess lokala franchisebolag
Läs våra allmänna villkor i PDF-format här.
1. Inledning
Dessa bestämmelser gäller när du som konsument köper varor och tjänster från Doowin och dess anslutna franchisetagare (respektive franchisetagares org.nr och företagsuppgifter anges i offert). Om avvikande villkor anges i ett annat avtal med Doowin, gäller dessa före de allmänna bestämmelserna.
2. Offert, beställning och kreditupplysning
En offert presenteras med uppgifter om varor, priser och villkor. Ett bindande avtal uppstår när avtalet godkänns. Doowin kan komma att göra en kreditupplysning på varje kund, och vid betalningsanmärkning kan förskottsbetalning krävas.
3. Varornas skick, leverans och undersökning av varor
Varorna ska uppfylla kvalitetsnormer på respektive leverantörs hemsida. Ett preliminärt leveransdatum förmedlas i samband med orderläggning, men ingen ersättning utgår vid förseningar. Varorna levereras till Doowins lokala franchisetagare som medtager varorna i samband med uppstart av projektet. Eventuella skador och reklamationer undersöks och hanteras skyndsamt, men åtgärd av defekt vara kan komma att ske vid ett senare tillfälle på grund av leveranstider från våra leverantörer.
4. Förberedelser inför montage
Montagetidpunkten bestäms gemensamt av dig och Doowin. Inför montering av fönster måste du, om inte annat framgår av ordern, på egen bekostnad ombesörja att gardiner, gardinstänger, persienner, markiser, konsoler och eventuella kabelgenomföringar och dylikt tas bort. Du måste också säkerställa fria arbetsytor framför fönstren, både in- och utvändigt. Känslig inredning ska täckas för att skyddas mot skador och damm. Arbetsytorna vid fönstren täcks av Doowin. Du ska även anvisa Doowin en plats på din fastighet för rivningsrester, som väljs i samråd med Doowin.
5. Montage
Omfattningen av monteringsarbetena framgår av avtalet och arbetet ska utföras på ett fackmannamässigt sätt. Såvida inte annat framgår av avtalet ska följande arbeten inte anses omfattas av Doowins åtagande: spånfyllning mot karm, bärande karmar, el- och VVS-arbeten, vattenskador, injustering eller andra ventilationsarbeten, reparation av sprickor och skador på fasad, övermålning av skruvhuvuden, färdigmålning, målning av ändträ på smygar och foder.
Utvändiga smygar och foder levereras grundmålade. Du ansvarar för färdigmålning vilket bör utföras inom ett (1) år från montage. Färdigmålning bör genomföras under gynnsamma klimatförhållanden.
Montaget ska utföras i enlighet med de krav och normer som framgår av Doowins montageanvisningar samt Boverkets vid var tid gällande byggregler. Om det, när monteringsarbeten påbörjats, framkommer att tilläggsarbeten, till exempel reparation av skador på byggnaden, byte av bärande karmar, ombyggnation på grund av konstruktionsfel i byggnaden eller dylikt bör utföras i samband med monteringen ska Doowin underrätta dig om detta och begära dina anvisningar. Doowin är även i övrigt skyldig att följa vad som gäller för tilläggsarbeten enligt konsumenttjänstlagen.
Doowin reserverar sig för dolda fel och förhållanden som inte är möjliga att upptäcka vid offerttillfället såsom obalans i ventilation, vattenskador, bärande karmar, konstruktionsfel i vägg eller tak, spånfyllning mot karm, dolda elkablar och sprickor i tegel, puts eller annan fasadbeklädnad vid montage. Miljöfarliga produkter såsom asbest, eternit och pcb som finns befintligt i byggnaden ska hanteras av extern part. Doowin ombesörjer kontakt med sådan tredje part och debiterar dig separat.
6. Godkänt projekt
Efter monteringen genomför Doowin en efterkontroll av projektet och genomför tillsammans med dig ett avslut av projektet. Efterkontroll signeras av Doowin och skall godkännas av dig.
Projektet kan godkännas med anmärkningar, under förutsättning att dessa inte strider mot gällande byggregler eller väsentligt påverkar funktion, säkerhet eller brukbarhet enligt Boverkets Byggregler (BBR). Doowin ska inom skälig tid åtgärda dessa anmärkningar. Doowin har dock ingen skyldighet att åtgärda anmärkningar som bedöms vara av obetydlig karaktär.
Nedan följer en generell beskrivning av Standarder vid Besiktning av Byggarbete
Våra riktlinjer säkerställer att produkterna håller en kvalitet som uppfyller både
svensk och europeisk standard. Med utgångspunkt i dessa standarder har en
kvalitetsnorm fastställts för att bedöma avvikelser i ytskikt på fönster och dörrar.
Dessa ytor består huvudsakligen av naturmaterial som trä, aluminium och glas.
Kvalitetsnivå och Betraktelseavstånd
För att underlätta kommunikation kring kvalitetsnivåer tillämpar vi begreppet
betraktelseavstånd vid kvalitetsbedömning. Denna metod används för att bedöma ytskikt av aluminium, trä och glas.
• Exteriört betraktelseavstånd: 3 meter.
• Interiört betraktelseavstånd (trädetaljer): 1,5 meter.

Generella Riktlinjer för Bedömning av Glas
Tillåtna Defekter
Vid normalt dagsljus och på tre meters avstånd kan vissa defekter i glasytan accepteras. Dessa inkluderar:
• Små blåsor
• Punktfel
• Mindre repor
• Smutsränder eller ansamlingar som knappt är synliga.
Med normalt dagsljus avses en dag med diffust ljus, utan direkt solljus eller stark belysning i onormal vinkel som kan förstärka felaktigheter. Glaset ska bedömas vinkelrätt mot ytan från rumssidan.
Hantering av Glassprickor
Glassprickor omfattas inte av reklamationsrätten om de inte direkt kan kopplas till ett produktionsfel. Sprickor orsakade av produktionsfel uppträder normalt inom ett år. Vanliga orsaker till sprickor som inte täcks av garantin inkluderar:
Termiska spänningar från ojämn temperaturpåverkan.
• Varm luft riktad mot rutan (varmluftsfläkt).
• Värmeelement närmare än 30 cm från glaset (15 cm för härdat glas).
• Applicering av klistermärken, streamers eller skyltar.
• Skuggning av rutan.
• Mörka persienner.
Andra påverkande faktorer:
• Böjpåkänningar vid sättningar eller vridningar av huset.
• Slag, särskilt vid ovarsam hantering av fönsterbroms eller barnspärr.
7. Betalning
Såvida inget annat anges i ordern eller avtalet ska betalning för levererade varor och tjänster ske inom tio (10) dagar från fakturering. Vid fel från Doowins sida, ska en reklamation upprättas, se mer information via www.doowin.se.
Vid en godkänd reklamation har du som kund rätt att hålla inne ett skäligt belopp som är överenskommet med Doowin. Beloppet ska då motsvara felet som du har reklamerat. När felet har rättats, ska restbeloppet betalas in utan anmodan från
Doowin, dock senast inom tio (10) dagar från det att felet är åtgärdat.
Vid sen betalning utgår ränta enligt räntelagen (1975:635). I det fall att Skatteverket avslår begäran av det ROT-avdrag som anges i ordern är du skyldig att betala mellanskillnaden. Mellanskillnaden vid utebliven ROT ska utan uppmaning betalas snarast dock senast tio (10) dagar från Skatteverkets beslut.
8. Doowins ansvar för fel; reklamation
Doowin lämnar utöver vad som framgår av lag, garanti för varorna och montage. Information gällande garantier finns noterat i våra villkor, hos respektive leverantör samt på hemsidan.
Doowin ansvarar för fel på varor enligt bestämmelserna i konsumentköplagen (2022:260). Om ordern innefattar montage och det arbetet anses utgöra den övervägande delen av Doowins förpliktelser mot dig gäller i stället bestämmelserna i konsumenttjänstlagen (1985:716). I båda fallen måste du reklamera fel inom skälig tid från det att du upptäckt eller borde ha upptäckt felet.
Energieffektiva fönster kan under vissa förutsättningar, främst höst och vår, drabbas av kondens på utsidan av glasen. Det kan även förekomma kondens på insidan av glaset på grund av obalans i ventilationen i byggnaden. Detta är inget
produktfel och beskrivs närmare på Doowins hemsida och i skötselinstruktionen.
9. Ångerrätt
Du är medveten om att detta avtal gäller fönster och/eller dörrar som till färg, form och mått är väsentligt anpassade efter dina önskemål och att du därför inte har ångerrätt enligt lagen om distansavtal.
10. Personuppgifter
Vi behandlar dina personuppgifter endast om du har godkänt behandling av personuppgifterna. De personuppgifter du lämnar i samband med ordern registreras av Doowin som personuppgiftsansvarig. Vi kan också samla uppgifter i samband med att du använder produkterna, då endast om du har godkänt det genom att avtala om elektroniska tjänster – som exempelvis i samband med bevakning av om dina fönster eller dörrar är öppna. Uppgifterna används då för att förbättra våra produkter och de tjänster som tillhandahålls av oss eller av våra partners. Doowin och dess samarbetspartners behandlar personuppgifterna i syfte att säkerställa din identitet, administrera kundförhållanden, förhindra missbruk eller felaktigt utnyttjande av betalningstjänst, utföra kundanalyser, kreditbedömning, riskanalyser, riskhantering, affärsutveckling, för kommersiella och marknadsföringsändamål för egen del och för våra särskilt utvalda partners samt för att uppfylla tillämpliga lagkrav i övrigt.
Doowin behandlar dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddslagar och i enlighet med vår integritetspolicy. Du hittar vår integritetspolicy på vår hemsida. Vi försäkrar även att vi inte kommer att sälja eller överlåta några personuppgifter.
11. Lagval
Svensk lag gäller för ditt köp.
Finansiering
Vi kan erbjuda dig flera möjligheter att dela upp din betalning i samarbete med Svea Ekonomi och Wasa Kredit.
Delbetalning är ett flexibelt alternativ för dig som vill ha kontroll över dina inköp, och samtidigt vara säker på att kunna köpa det du behöver. Det finns flera olika betalningsalternativ att välja mellan och du kan när som helst under delbetalningstiden välja att slutbetala den resterande skulden i en enda betalning.
Ansökan om delbetalning sker tillsammans med din lokala projektledare på Doowin i samband med att du godkänner er offert. Därefter tas en kreditupplysning och identitetskontroll och du får besked direkt om ansökan har godkänts. Information om att upplysning tagits kommer att skickas hem via post eller via SMS. Vid delbetalning tillkommer en uppläggningsavgift på första inbetalningsavin samt en aviavgift som tas ut varje månad på din faktura för delbetalning.
Ta kontakt med din lokala säljare på Doowin för att få mer information om aktuella upplägg och villkor från Svea Ekonomi och Wasa Kredit.
Betalningsvillkor vid Faktura
Privat | 10 dagar, 30 dagar via Svea Ekonomi eller delbetalning |
---|---|
Företag | 10 dagar |
Räntefri delbetalning (Wasa Kredit)
Antal månader | Kampanjavgift | Aviavgift | Ränta |
---|---|---|---|
6 mån | 295 kr | 45 kr/mån | 0% |
12 mån | 395 kr | 45 kr/mån | 0% |
24 mån | 495 kr | 45 kr/mån | 0% |
36 mån | 795 kr | 45 kr/mån | 0% |
Första aviseringen sker månaden efter inköpsmånaden. Den består av kampanjavgift, aviavgift och första amortering på skulden. Kommande avisering innehåller aviavgift samt amortering.
Läs mer om delbetalning genom Wasa Kredit här!
Är du intresserad av finansiering så vänligen kontakta oss så berättar vi mer!
Förberedelser inför fönster- och dörrbyte
Inför montering är det bra om du i förväg, kan hjälpa till med att plocka undan allt på fönsterbänken och runt fönstret/dörren, som kan vara i vägen vid montering.
Det är också bra om du och montören kommer överens om hur han eller hon kan få tillgång till din husnyckel under montaget. Alternativt om du är hemma och kan öppna.
Bra att veta!
Vi gör fönster och dörrbyten under alla årstider. Med andra ord går det alldeles utmärkt att göra ditt fönsterbyte på vintern. Våra montörer är noga med att alltid ta med sig rätt utrustning efter alla förutsättningar som finns.
Fasta priser
Vi på doowin arbetar alltid med fasta priser. I priset ingår allt som behövs för att du ska få ett komplett fönster- och/eller dörrbyte hemma hos dig. Därmed ingår, utöver kostnaden för de fönster eller/och dörrar och tillbehör du valt, kostnader för snickare, plåtslagare, leverans, montering, material, utförlig byggstädning samt efterkontroll. Med andra ord – vi tar ansvar för hela fönster- eller dörrbytet. Våra erfarna och egenutbildade hantverkare är både legitimerade och certifierade för att vi ska kunna garantera dig bästa kvalité och utförande, samtidigt som priserna hålls nere.
Observera att vi garanterar dig som kund ett fast pris enligt offert så länge det inte sker en förändring mot din ursprungsoffert som du gjort på vår digitala plattform. Sker förändringar när vi kommer ut på hembesök och kontrollmäter, eller om förutsättningarna förändras, kommer även förändringar ske i din offert.
Observera även att larminstallationer inte görs av oss, utan måste göras av kundens operatör eller larmleverantör.
Faktorer som påverkar priset:
- Fönster- och dörrmodell
- De tillval som görs, såsom storlek, glas, material, och tillbehör
- Installationens komplexitet
För att förtydliga vad vi menar med installationens komplexitet reserverar vi oss för dolda fel så som:
- Rötskador
- Inbyggd bärande konstruktion
- Skador i puts i samband med demontering
- Eventuella el- och rördragningar
Skulle ett fönster- eller dörrbyte på ditt hus innebära någon eller några av ovanstående punkter kan vi givetvis hjälpa dig ändå, men då tillkommer alltså extrakostnader för det övriga arbetet som krävs.
Reservation för ej farbar väg
Vi reserverar oss även för om ditt hus ligger på ett sådant ställe att framkomligheten försvåras för hantverkaren. Exempelvis:
- Om huset inte skulle ha bilväg hela vägen fram
- Om huset ligger på en kulle eller ett berg där bil inte kan köra upp
- Om huset ligger ute på en ö som kräver båt/färjeöverfart
Vid eventuell försvårad framkomlighet enligt ovan, tar vi ut en avgift på 440 kr/timme.
Vi kommer även behöva ta ut en avgift på 3,20 kr/km om ditt hus skulle ligga längre bort än 50 km från närmaste doowin-butik (fågelvägen).
AB04 Allmänna bestämmelser, bestämmelser för installationsentreprenader
Förutsättningar på arbetsstället/platsen under montage:
• Tillgång till toalett,
Doowin montörer skall kunna nyttja toalett under hela arbetsperioden.
• Tillfällig el- och VA försörjning,
Doowin får använda fastighetens ordinarie eluttag och ordinarie VA nät, användningen bör i så fall ske i samråd med beställaren.
• Anvisad plats för intagande av lunchmåltid för montörer,
Fastighetsägaren tillhandahåller utrymme med bord och stol för lunch och pauser under arbetsperioden.
• Fria transportvägar till och från fastighet
Bil med släp måste utan risker kunna ta sig till och från fastigheten.
• Fri och avsedd plats nära fastighet för dörr/fönster vid leverans
Fönster och dörr måste förvaras nära fastigheten för att minimera risk för lyft och bär skador hos våra montörer.
• Takfönster
Där yttertaket består av ytpapp eller bandtäckt plåt ingår inte plåtslageriarbeten i offerten.
• Utrymme
Om doowin önskar förvara sitt material i beställarens fastighet ska detta överenskommas med beställaren i mån av utrymme.
ROT-avdrag
ROT är en akronym för Renovering, Ombyggnad och Tillbyggnad. ROT-avdrag innebär skattelättnader vid åtgärder för att renovera och förbättra befintliga byggnader. Rotavdraget motsvarar 30% av arbetskostnaden inklusive moms. Maxbeloppet är 50 000 kr per person och år.
Vi använder oss av fakturamodellen som innebär att du som köpare får skattelättnaden direkt vid köpet av tjänsten. Du betalar då endast 70% av arbetskostnaden till oss och vi begär resten från Skatteverket.
För att vara berättigad till ROT-avdrag måste du:
- vara obegränsat skattskyldig i Sverige
- vara minst 18 år
- ha haft utgifter för HUS-tjänster (ROT och RUT kallas tillsammans för HUS-tjänster)
- vara ägare till småhus
- ha kostnader som är hänförliga till ditt eller dina föräldrars hushåll
Så här går det till:
För att vi ska kunna registrera arbetet hos skatteverket måste du ange ditt namn och personnummer till oss. Vi måste även få fastighetsbeteckningen på vilken fastighet som arbetet utförts. Därefter får du:
- preliminär skattereduktion direkt på slutfakturan
- meddelande från Skatteverket om utbetalt belopp till oss som utförare
- söka slutlig skattereduktion i din deklaration
Observera -om du väljer att delbetala- att du inte får tillbaka din ROT förrän hela fakturan är slutbetald. Läs gärna mer om ROT-avdrag på www.skatteverket.se.
Betalning
Vi följer konsumenttjänstelagen, som reglerar villkor och regler gällande betalning för våra produkter och tjänster. Läs mer på konsumentverkets hemsida.
Garantier och Reklamationer
Skulle du mot förmodan upptäcka något fel på din vara när den anlänt hem till dig är det viktigt att du vänder dig till det showroom som du varit i kontakt med när du köpt varan, så att skadeorsaken kan fastställas och vi kan ersätta dig. Observera att ursprungliga fel inte kan reklameras efter att monteringen är gjord och att fel som uppstått av egen ovarsam hantering inte kan reklameras eller ersättas.
Vid en reklamation vänder du dig till det showroom du varit i kontakt med när du köpte varan. Du hittar din Doowin-enhets kontaktuppgifter här
Vid reklamation är det också viktigt att du tar bilder på produkten, produktskadan samt produktens P-märkesetikett om ditt ordernummer saknas. Vid glasreklamationer behövs alltid en bild på produktens RUT-stämpel.
För att produktgaranti ska gälla måste de fönster och dörrar du köpt på Doowin ha underhållits korrekt enligt de skötsel- och underhållsanvisningar som finns från gällande leverantör. Har felet uppstått på grund av bristande underhåll kan vi tyvärr inte ge någon ersättning. Skötselanvisningar för varje produkt kan ni hitta på respektive leverantörs hemsida eller genom att kontakta din Doowin-enhet.
Personuppgifter
Vi på doowin lagrar och ansvarar för de personuppgifter som registreras hos oss. Uppgifterna kan sändas in elektroniskt via formulär som finns på webbplasten eller via e-post. Uppgifterna lagras säkert och skyddat i syfte att kunna fullgöra våra åtaganden gentemot kund samt i marknadsföringssyfte.
Du har alltid rätt att få ta del av den information som vi har registrerat. Om våra uppgifter är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta kan du begära att informationen rättas. Du har självklart alltid rätt att begära att informationen raderas.
Personuppgiftslagen, PUL
Vi lagrar alla personuppgifter i enlighet med PUL och vi lämnar aldrig ut uppgifter till tredje part.
Cookies
En cookie är en textbaserad datafil som en webbplats kan spara i en besökares dator. Cookies används på webbplatser för att ge en besökare tillgång till olika funktioner. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares navigering på en webbplats. Om du väljer att inte tillåta cookies kan funktionaliteten på webbplatsen begränsas. Om du inte vill tillåta lagring av cookies på din dator kan du ställa in detta i din webbläsare.
Vår användning av cookies
Vi på doowin använder cookies i två olika syften:
- Vi vill förstå hur vår webbplats används för att kunna utveckla och förbättra webbplatsen. Vi analyserar data såsom antal besökare, besökens längd, mest besökta sidor etc. Till detta använder vi analysverktyget Google Analytics.
- Vi vill kunna anpassa vår marknadsföring så den blir så relevant som möjligt för varje besökare.
Tredjeparts cookies
Vi på doowin använder även tredjeparts cookies. Tredjepartcookies kommer från våra samarbetspartners och används för riktad marknadsföring vilket innebär att anpassade annonser kan komma att visas även när du besöker andra webbplatser. Om du inte accepterar tredjeparts cookies kan du ställa in säkerhetsinställningarna i din webbläsare så att inga tredjeparts cookies accepteras.
Montagegaranti villkor

Läs våra montagegaranti villkor i PDF-format här.
Garanti – Montage av fönster och dörrar (10 år)
• Garantiperioden löper från fakturadatum, om inte annat särskilt avtalats.
• Garantin gäller under förutsättning att monterad produkt har hanterats på ett normalt sätt samt att underhåll har utförts enligt de skötselanvisningar som tillhandahålls av respektive leverantör – dessa finns tillgängliga via Doowin eller som medföljande dokumentation från leverantören.
• Kunden ansvarar själv för att ta del av samt följa gällande skötselråd och underhållsanvisningar för att garantin ska gälla.
• Garantin omfattar endast produkter som levererats och monterats av Doowin. Produkter som kunden själv tillhandahållit ingår inte i garantin.
• Reklamation ska anmälas senast inom två månader från det att felet upptäckts. Anmälan görs via formulär avseende reklamationer och garanti på Doowins hemsida, www.doowin.se/skotsel-och-underhall
• Garantin gäller ej för montage i miljöer med onormalt hög luftfuktighet, där det finns risk för direkt vattenexponering, eller i utrymmen där Doowin uttryckligen avrått från montage – exempelvis våtutrymmen eller oisolerad källare med organiskt innermaterial.
• I särskilt utsatta lägen kan kompletterande montageåtgärder krävas för att garantin ska vara giltig. Exempelvis kan detta omfatta installation av sekundära vattenavledare eller andra lösningar för att säkerställa god avrinning och tryckutjämning.
• Garantin gäller inte i särskilt utsatta lägen där produkten utsätts för intensiv och långvarig solpåverkan. Den höga värmen kan orsaka onormala rörelser i materialet, vilket kan påverka både produktens funktion och montage. Sådana förändringar betraktas inte som montagefel och omfattas därför inte av garantin.
• För att garantin ska gälla godkänner kunden att Doowin sparar dokumentation i form av digital kundmapp, egenkontroller och bildmaterial kopplat till leverans och utfört arbete.
• Doowins montagegaranti omfattar inte efterjustering av fönster, dörrar eller andra produkter. Behov av efterjustering kan uppstå efter installation, och orsakas i regel av husets naturliga rörelser eller att produkten sätter sig/rör sig på grund av yttre faktorer, och betraktas inte som fel i montage.
• Doowin erbjuder efterjustering och efterföljande service mot tillkommande servicekostnad. Kontakta din lokala Doowinenhet för ytterligare information och prisuppgift.
• För fel som uppstår efter tre år från färdigställandedatum ligger bevisbördan på konsumenten att visa att felet beror på felaktigt utfört montage, i enlighet med 17 § konsumenttjänstlagen.
Garanti – Tillbehör och övriga produkter
• 2 års funktionsgaranti gäller för persienner och insektsnät.
• 2 års garanti gäller för listverk och utvändiga foder (under förutsättning av normalt och kontinuerligt underhåll).
• 2 års garanti gäller för beslagspaket inklusive ASSA-cylindrar.
Garantivillkor – Montage av takfönster (3 år)
• Vid montage av takfönster gäller en särskild garantitid om 3 år.
• Produktgaranti följer tillverkarens egna villkor, exempelvis VELUX garanti.
• Garantin gäller endast om kunden har följt tillverkarens anvisningar för underhåll. Dessa instruktioner finns tillgängliga via leverantören eller kan laddas ner på www.velux.se eller www.velux.com. Ovan villkor gäller endast mot konsument. Garantivillkor gällande entreprenader med juridisk person kan variera och regleras i avtal enligt branschstandard.
*Ovan villkor gäller endast mot konsument. Garantivillkor gällande entreprenader med juridisk person kan variera och regleras i avtal enligt branschstandard.